Vreemde dromenland

Het had een vreemde indruk op hem nagelaten. Want het is slechts sinds kort dat hij begint te vatten wat dromen eigenlijk zijn, en wat werkelijkheid. Soms loopt het allemaal nog door elkaar en zoeken we samen naar de lijn, maar de moeder is even ongetalenteerd in dat onderscheid dan hemzelf en dan lopen we maar wat te dolen in elkaars fantasie. Vinden wij leuk, wat absurde feiten uitwisselen.
Nochtans is hij nog van de klasse ‘als ik mijn ogen dicht doe, zie je me niet’ en ik reeds van ‘als ik mijn ogen dicht doe, zie ik alles.’ Maar eigenlijk komt dat op hetzelfde neer.
Nu heeft hij die vreemde droom gehad over Mickey Mouse, en die had zwart bloed.
Dat heeft indruk nagelaten.
Ik ben er niet echt op ingegaan. Ik vind het helemaal niet onlogisch dat Mickey Mouse zwart bloed heeft, het stelde me zelfs gerust, om dat te ontdekken via hem.
Rood bloed zou veel te menselijk zijn geweest.
Vanmorgen wilde ik toch even vragen hoe het nu gesteld was met zijn nachtelijke geestesleven, en vroeg ik hem of hij nog gedroomd had.
‘Nee,’ vertrouwde hij me toe. En hij schokschouderde wat ongemakkelijk.
‘Niets meer gedroomd?’ voelde ik me verplicht te vragen.
‘Nee,’ antwoordde hij, uitgebreid gebarend naar links. ‘Ik heb de hele tijd die kant uitgekeken!’
We keken samen naar links, waar zijn armpjes zo druk naar gebaarden.
‘En mijn dromen komen altijd van rechts,’ zei hij.
En daarmee was de zaak gesloten.

About Arret Facultatif

https://arretfacultatif.wordpress.com Deze blog is geschreven in twee talen (nederlands-français), door twee opmerkelijke vriendinnen. Wij vertalen elkaar niet, noch corrigeren elkaar, maar vormen samen een complementariteit in woord en beeld. Wij willen graag met onze handen laten geboren worden daar waar u kan van genieten, onder welke vorm dan ook. Poëzie en kleine stukjes uit het leven, maar ook volsagen verzonnen verhalen, hier vindt u het allemaal!
This entry was posted in Tranches de vie and tagged , , , , , , , . Bookmark the permalink.

5 Responses to Vreemde dromenland

  1. carine says:

    heerlijk toch die kinderlogica🙂

  2. Inke says:

    Heel herkenbaar :))), prachtig vind ik dit!

  3. angélique says:

    die wordt later beslist filosoof🙂

  4. Bedankt allemaal. Het is een zeer dankbare leeftijd voor zulke uitspraken.🙂

  5. Francina says:

    Kinder logica is geweldig, zo eenvoudig en zo waar!🙂

Leave a Reply

